PhotoFlickr

PhotoFlickr
manual focus is better than others :) muahaha.. gamba disebelah hanyelah pinjaman semata-mata. kat sini pn ade banyak gamba jugak.. click jgn x clik.. :D

wiki wiki eh eh~

wiki wiki eh eh~
emm.. ade assignment stuff. site ni utk info2 je. educational purpose. click kat sini kalo nak bace~~

Deviantart

Deviantart
kat sini pn ade gambaq je... click kat gamba sebelah kalo nak tgk lagi banyak gamba.. muahahaha~

songehsongeh part2

| Thursday 24 March 2011
Alhamdulillah.. perghh~ baru siap latihan interpreting. today aku kene interpret pasal imigrasi rakyat malaysia ke negara luar untuk bekerja. baik ke tak? agak2 mcm susah. tapi bile nak intepret dari BM ke BI tu..tibe2 rase senang plak. mayb sebab xde term2 yang susah kot. tapi yang xleh blah, diowg ckp 5 minit, aku interpret 7minit. diowg ckp 7minit, aku interpret 10minit. mcm terer gile plak. haha.. padahal fillers n pause lame gile... mesti dr gelak bile dengar aku pnye kan. mcm skola rendah...

Dalam video ni, dah ada dalam astro awani, dua panel yang dijemput iaitu en. Hisyamuddin Rais dan en.Akram Shah. bila dengar hujahan dua-dua orang panel ni.. aku xleh nak kata apa la. pendapat masing-masing kan. tapi aku stuju jugak dgn en.hisyam tu. mmg adalah satu kerugian bagi Malaysia jika ramai rakyat yang bekerja dinegara lain dan ada yang sampai tukar warganegara sedangkan kita dah melabur terlalu banyak untuk mereka. bila difikir balik, mmg logik. dan dalam discussion haritu pn aku ade bincang benda mcm ni.

Aku akui, Malaysia mmg banyak masalah yang mendorong rakyatnya untuk berhijrah. masalah politik, ekonomi.. 2yg aku rase mmg faktor yang mendorong. pernah ada rakyat Malaysia yang bekerja kat NASA, bila ditanya kenapa xbekerja di Malaysia, masalah ekonomi n politik yang timbul. bahkan ramai yang kerja ditempat lain bukan sekadar untuk dapat pengalaman tetapi juga sebab tawarannya sangat lumayan. tapi, dengan keadaan malaysia sekarang, aku rase mmg xmungkin akan ade tawaran yang lebih. kalau ada, mungkin tak adil untuk orang2 yang dah lama berkhidmat di Malaysia ni.


Yela, cuba fikir balik, if sesebuah syarikat tawarkan gaji yang lebih tinggi untuk rakyatnya pulang bekerja di Malaysia, mungkin mereka perlu buang beberapa pekerja untuk cut cost mereka kan? then, how about beberapa pekerja yang kene buang tu? sedangkan mereka sudah berkhidmat lama di situ, tetapi dibuang semata2 kerana orang baru yang ditawarkan kerja dengan gaji yang mahal hanya kerana mereka bekerja di luar negara dan untuk mendapatkan mereka kembali, perlu mengorbankan masa depan beberapa orang yang lain. adil ke x? tak kan? so....?

then how about politics? siyesly, malaysia memang huru hara. i've got plenty of reason due to this. padahal faktor politik la yang sepatutnya menjadi tonggak kepada segalanya. ye lah, kenapa ekonomi merosot? sebab politik negara tak stabil. kenapa? kenapa sentiasa ada masalah ekonomi dlm negara kita. nak kata tak bijak, semua pandai2. tapi kdg2 aku bleh ckp la, malaysia pn ade *****nya jugak. ~teeeettt..xleh sebut~

salah satu nya isu yang paling remeh, isu kelapa. haritu kelapa naik mendadak smpai rm1.20. kenapa? ade yang tak tau kan? sebab kita ni BAIK sangat. harga kelapa malaysia rm0.75 kalo xsilap aku, kita pegi jual kat negara sbelah rm0.90. dan negara sebelah jual kat kita balik rm1.20. kenapa la xjual ke kat owg malaysia sendiri ni? n minyak naik mendadak, sebab ape? sedangkan staw aku kat malaysia ni, minyak sangat bagus n salah satu negara pengeluar minyak. tapi kenapa sangat mahal? kenapa soal ni jarang kite dgr kat akhbar ek? myb sbb media tak berani or dah disogok?

haaa~ xnak cakap lebih2. nnt kene banned. tapi saja fikir2 untuk direnungkan bsama. kenapa negara kita jadi mcm ni kan..... so, tepuk dada, tanya akal... :D

0 daH KomeN?:

 

Copyright © 2010 WhitenBlack | Design by Dzignine